(α) να αναγράφονται σε απόφαση ένταξης συγχρηματ/νου ή σε Υπουργική Απόφαση του Υπ Παιδείας (όταν είναι διεθνές ή ευρωπ.χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα) ο αριθμός και τα καθήκοντα των εξωτερικών συνεργατών/συμβασιούχων (δείτε νέα παράγραφο 1 παρακάτω στην τροπολογία) και
(β) μία υποβολή της προκήρυξης ή της περιγραφής φυσ.αντικειμένου συμβασιούχων στο ΑΣΕΠ (εξαρτάται από τον υπάλληλο τι ζητάει) που θα απαντάει σε 10 μέρες (άλλως η σιωπή του θα τεκμαίρεται ως αποδοχή). (δείτε νέα παράγραφο 5 παρακάτω στην τροπολογία)
Τα κριτήρια δεν θα έχουν σχέση με τα κριτήρια του ΑΣΕΠ αλλά θα τα διαμορφώνει ελεύθερα ο φορέα (δείτε νέα παράγραφο 4 σε συνδ. με την 3)
Γενικά για το πώς θα είναι οι προκηρύξεις η σχετική εγκύκλιος του υπουργείου , είναι οδηγός, σύμφωνα με την Ειδική Γραμματέα Φαίη Ορφανού (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ)
H ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΑΠΌ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟ
1. Η παράγραφος 23 του άρθρου 2 του ν. 2621/1998 (Α` 136) καταργείται.
2. Στην παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 2527/1997 (Α` 206) προστίθεται τα ακόλουθα εδάφια: «Ειδικά για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και προγράμματα του ΕΣΠΑ 2007-2013, ο καθορισμός των ως άνω στοιχείων γίνεται με την προβλεπόμενη στο άρθρο 7 του Ν.3614/2007 απόφαση ένταξης. Για τα ερευνητικά έργα και προγράμματα που χρηματοδοτούνται με διεθνείς ή ιδιωτικούς πόρους, ο καθορισμός των ως άνω στοιχείων γίνεται από τον υπουργό που εποπτεύει τον ερευνητικό φορέα που συνάπτει τη σύμβαση.»
3. Στην περ. δ’ της παρ. 4 του άρθρου 6 του ν. 2527/1997 (Α` 206) προστίθεται φράση ως εξής: «επιστήμονες στο πλαίσιο ερευνητικών, εκπαιδευτικών ή αναπτυξιακών έργων και προγραμμάτων, συγχρηματοδοτούμενων ή πλήρως χρηματοδοτούμενων από ευρωπαϊκούς ή διεθνείς πόρους»
4. Στην παρ. 5 άρθρου 6 του ν. 2527/1997 (Α` 206) προστίθενται εδάφια ως εξής: «Ειδικά για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και προγράμματα του ΕΣΠΑ 2007-2013 και για έργα και προγράμματα χρηματοδοτούμενα από διεθνείς και ευρωπαϊκούς πόρους, η βεβαίωση του ΑΣΕΠ εκδίδεται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών από την υποβολή της αίτησης του φορέα, μετά την πάροδο της οποίας τεκμαίρεται αποδοχή του ΑΣΕΠ στη σχετική αίτηση του φορέα. Για την έκδοση της εν λόγω βεβαίωσης το ΑΣΕΠ ελέγχει το σχέδιο προκήρυξης ως προς την ύπαρξη κριτηρίων αξιολόγησης και ως προς την προβλεπόμενη διαδικασία αξιολόγησης, ώστε να διασφαλίζεται η αρχή της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.»
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΠΥΣ
ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΗΝ ΠΥΣ 33/2006
Το β’ εδάφιο της περίπτωσης ι της παραγράφου 1 του άρθρου 4 της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006 (Α` 280) αναδιατυπώνεται ως εξής: «καθώς και το επιστημονικό και εκπαιδευτικό προσωπικό που απασχολείται σε συγχρηματοδοτούμενα ερευνητικά ή εκπαιδευτικά έργα καθώς και σε ερευνητικά έργα ή προγράμματα που χρηματοδοτούνται μέσω των Ειδικών Λογαριασμών των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.»
ΕΙΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ
Σημείωμα σχετικά με το ειδικό καθεστώς σύναψης συμβάσεων έργου στα συγχρηματοδοτούμενα έργα ανθρώπινου δυναμικού –
ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΠΑ
Στην παράγραφο 23 του άρθρου 2 του ν ν. 2621/1998 (Α` 136) όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει προβλέπεται το εξαιρετικό καθεστώς σύναψης συμβάσεων έργου για φορείς που υλοποιούν συγχρηματοδοτούμενα έργα ΕΣΠΑ στο πεδίο του ανθρώπινου δυναμικού (ΕΚΤ) και είναι ένα καθεστώς που:
(α) παρέχει και εγγυήσεις ΑΠΟΛΥΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΤΗΤΑΣ απόλυτα σύμφωνο με όλες τις αρχές διοικητικού δικαίου όπως έχουν διατυπωθεί από το ΣτΕ και τα διοικητικά δικαστήρια (γιατί ακολουθούνται κριτήρια αντίστοιχα με αυτά του ΑΣΕΠ) ενώ ταυτόχρονα
(β) δε δημιουργεί κίνδυνο αύξησης των συμβασιούχων του Δημοσίου γιατί πρόκειται για συμβασιούχους συνεργάτες ΜΟΝΟ στο πλαίσιο και ΜΟΝΟ και κατά τη διάρκεια του ΕΣΠΑ και φυσικά (βλ έλεγχος κατά τη διαδικασία της ΠΥΣ 33/2006)
(γ) διασφαλίζει την ταχεία υλοποίηση των έργων ΕΣΠΑ στο πλαίσιο της αρχής της γρήγορης παραγωγής έργων που έχει επιβληθεί από το Μνημόνιο Συνεργασίας με την Τρόικα.
Με τη διάταξη αυτή προβλέπεται για συγκεκριμένους φορείς ΟΤΑΝ –και μόνο - ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΕΡΓΩΝ ΕΣΠΑ (ή έργων με ιδιωτικούς πόρους) μία διαδικασία επιλογής εξειδικευμένων στελεχών και συνεργατών ΓΙΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ και ΓΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΚΟΠΟ, για το σκοπό υλοποίησης των επιμέρους ΕΣΠΑ. Δεδομένης της μεγάλης χρονικής διάρκειας που απαιτείται να κινητοποιηθούν τα κατάλληλα όργανα της κοινής διαδικασίας συμβάσεων έργου, επιλέγεται μία ταχύτερη διαδικασία με εχέγγυα απόλυτης νομιμότητας, που έχει σκοπό να ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΎΝ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΕΣΠΑ.
Η διαδικασία ΕΧΕΙ ΕΧΕΓΓΥΑ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΜΦΙΛΟΧΩΡΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΧΩΡΙΣ ΕΛΕΓΧΟ ΓΙΑΤΙ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΤΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ. ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΝΙΖΕΤΑΙ ότι η ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΕΠ «Εκπαίδευση & Δια βιου Μάθηση» έχει αποτυπώσει σε αναλυτική εγκύκλιο – οδηγό ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΗΡΕΙΤΑΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΦΩΝΗ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ. (*συνημμένο)
Η αρχή της επιτάχυνσης ή άλλως της γρήγορης παραγωγής έργων ΕΣΠΑ το επιβάλει τη ρύθμιση αυτή. Χωρίς τη ρύθμιση αυτή και με δεδομένους τους χρόνους που απαιτούν οι διαδικασίες του άρθρου 6 παρ. 8 του Ν.2527/1997 (έγκριση ΑΣΕΠ) και της ΠΥΣ 33/2006 (ΚΥΑ αρμοδίων υπουργών) (με χαρακτηριστικότερο στην ΑΔΙΠ την αναμονή 9 μηνών για την επιλογή συνεργάτη πληροφορικής για την οργάνωση του αρχείου αξιολογήσεων!!) δεν θα είναι δυνατόν να υλοποιηθεί εγκαίρως και αποτελεσματικά ΚΑΝΕΝΑ ΕΡΓΟ ΕΣΠΑ στο πεδίο του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου
Επίσης σύμφωνα με την πρόσφατη νομολογία του Αρείου Πάγου βεβαιώνεται όσοι συνάπτουν συμβάσεις στο πλαίσιο έργων ΕΣΠΑ δεν μπορούν να μονιμοποιηθούν μετά! Κι εφόσον δεν μπορούν να μονιμοποιηθούν μετά, δεν θα διακινδυνευθεί η επιβάρυνση του τακτικού π.υ. μετά τη λήξη των έργων ΕΣΠΑ. Όσο έχουν τη σύμβαση πληρώνονται από τα ήδη δεσμευμένα και υπολογισμένα κονδύλια του ΕΣΠΑ, τα οποία βρίσκονται στον Κεντρικό Λογαριασμό ΕΣΠΑ και οι αμοιβές τους βαρύνουν τους π.υ. των έργων ΕΣΠΑ και τον Κεντρικό Λογαριασμό ΕΣΠΑ χωρίς επιβάρυνση του τακτικού π.υ.